صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال Crypto Exchange

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) بستری است که در آن اشخاص می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله و به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل کنند.

 

صرافی‌ها یا خودشان طرف معامله مشتریان هستند و از اختلاف بین قیمت خرید و فروش سود می‌برند یا فقط به‌ عنوان یک واسط بین معامله‌گران عمل می‌کنند و تنها کارمزد معاملات را می‌گیرند.

 

صرافی می‌تواند یک سایت باشد یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب می‌شود یا هر دو.

 

قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس همین عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارز دیجیتال تعیین می‌شود.

 

برای ثبت‌ نام یا انجام معامله، نیاز به حضور فیزیکی در محل دفتر صرافی ارز دیجیتال وجود ندارد و تنها کافی است از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل اقدام شود، چراکه وقتی با دارایی‌هایی از جنس دیجیتال سروکار داریم، نیاز به مراجعه حضوری از بین می‌رود.

 

 

انواع صرافی ارز دیجیتال

 

۱-صرافی متمرکز

پشت یک صرافی متمرکز یک شرکت واسط وجود دارد که به دارایی‌های کاربران دسترسی خواهد داشت.

 

صرافی متمرکز همان‌‌طور که از اسمش پیداست، توسط یک نهاد یا شرکت خاص اداره می‌شود و کنترل کامل صرافی و همچنین دارایی‌های داخل صرافی در دست چند شخص یا نهاد است.

 

صرافی ارز دیجیتال به صورت متمرکز یعنی سازمان واسطه ای بر روی آن کنترل دارد و این شرکت هر زمان که به دلایل مسایل احراز هویت یا پول شویی ایرادی در حساب شما پیدا کند و یا کشور شما را تحریم کند، می تواند حساب شما را مسدود کند و از این لحاظ نگرانی هایی در دارایی های شما بوجود می آید.

 

بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال ازجمله بایننس، کوکوین، کوین بیس، کراکن، هوبی (Houbi)، بیتفینکس (Bitfinex) و … از نوع متمرکز هستند و طبق داده‌های کوین مارکت کپ، بیش از ۹۰٪ از حجم معاملات ارزهای دیجیتال در اختیار صرافی‌های متمرکز قرار دارد.

 

در این صرافی‌ها کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال افراد در دست صرافی است، در حقیقت دارایی‌ها در کیف پول صرافی‌ها نگهداری می‌شود و فقط عدد موجودی در حساب کاربران صرافی لحاظ می‌شود.

 

یکی از بزرگترین ضعف‌هایی که می‌توان به صرافی‌های متمرکز نسبت داد، همین متمرکزبودن است که به‌عقیده فعالان این حوزه، برخلاف ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است.

 

این نقطه‌ ضعف، به‌خصوص در میان کاربران ایرانی که به‌دلیل تحریم‌ها همیشه در خطر مسدودشدن حساب قرار دارند بیشتر به چشم می‌آید.

 

در گذشته، کلمه متمرکز به همه سازمان هایی گفته می‌شد که امور مالی را مدیریت کردند. متمرکز بودن به این معنی است که یک واسطه معتبر برای رسیدگی به هر دارایی استفاده شده در معاملات، وجود داشته باشد.

 

به عنوان مثال، در یک بانک، یک مشتری پول خود را به بانک می‌دهد تا آن را برایش نگهداری کند، بنابراین بانک کنترل کامل پول مشتری را در اختیار دارد و برای ارائه این خدمات از کاربر هزینه ای را دریافت می کند.

 

در بسیاری از موارد، اعتماد به واسطه بسیار امن تر از این است که یک فرد خودش راهی برای مدیریت پول خود پیدا کند که بانک ها دارای تدابیر امنیتی بالایی هستند و یک تیم برای نظارت بر پول مشتریان دارند.

 

صرافی متمرکز ارز دیجیتال نیز به همین نحو عمل می کنند، یک کاربر می تواند پول خود را در یک اکسچنج ذخیره کند.

 

ارز او در اختیار اکسچنج است و اعتماد به یک واسطه برای مشتریان، امکان بازیابی رمز عبور گمشده یا ۲FA را به راحتی محیا می‌کند، زیرا این مشتری دسترسی به حساب خود را به طور کامل به این اکسچنج واسطه داده است.

 

قرار دادن پول در اکسچنج، امکان کنترل ۱۰۰٪ پول را از مشتری می‌گیرد.

 

داستان‌های بسیاری از سرمایه گذارانی وجود دارد که به دلیل گم کردن کلید های خصوصی خود، صدها هزار دلار پول خود را از دست داده‌اند.

 

اگر پول آنها در یک اکسچنج متمرکز بود، آنها نگران این موضوع نبودند و به راحتی با نشان دادن گذرنامه یا تأیید کارت شناسایی بازیابی پول‌هایشان ممکن بود.

 

البته زیاد شنیده می شود که صرافی های این حوزه هک شده اند و سرمایه زیادی از صرافی ها به سرقت رفته است و ۱۰۰ درصد نمی توان به آنها اعتماد داشت.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کوین مارکت کپ می توانید به مقاله ی بررسی ارزهای دیجیتال در همیار گلدبازار مراجعه کنید.

 

۲-صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال (DEX) با ایجاد یک محیط بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد که معاملات از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد تا پول از دست واسطه‌ای عبور نکند.

 

همواره انتقاد‌های زیادی به صرافی‌های متمرکز در فضای کریپتو مطرح بوده است و بسیاری از افراد این حوزه بر این باورند که اگر کلید‌های خصوصی کوین‌های خود را نداشته باشید، دقیقا مانند این است که این کوین‌ها متعلق به شخص دیگری باشند.

 

همین انتقاد‌ها بود که توسعه‌دهنده‌ها را به فکر راه‌حل‌هایی جایگزین انداخت که صرافی‌های غیرمتمرکز وجوه افراد را نگهداری نمی‌کنند و افراد می‌توانند ارز خود را در کیف پول شخصی خود نگهداری و با خیال راحت در صرافی‌های غیرمتمرکز به معامله بپردازند.

 

پشت یک صرافی غیرمتمرکز یک یا چند قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک چین وجود دارد که به دارایی‌های کاربران دسترسی خواهد داشت.

 

صرافی‌های غیرمتمرکز نوع نوینی از صرافی ارز دیجیتال هستند که احتمالاً در سال‌های آینده بخش بزرگی از این بازار را تصاحب خواهند کرد.

 

مهم‌ترین چیزی که یک صرافی غیرمتمرکز و متمرکز را از یکدیگر متمایز می‌کند نحوه مدیریت و کنترل دارایی‌ها است. در یک صرافی غیرمتمرکز اداره‌کنندگان صرافی هیچ کنترلی بر دارایی افراد ندارند.

 

در این صرافی‌ها با کمک بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل‌های غیرمتمرکز، تبدیل دارایی‌ها به‌صورت مستقیم از طریق کیف پول شخصی هر فرد انجام می‌شود.

 

فرد وارد سایت صرافی‌ می‌شود، کیف پول خود را به صرافی متصل می‌کند و مستقیم از داخل کیف پول خود ارز را به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کند تا معامله انجام شود و سپس از همان قرارداد هوشمند، ارز جدید خود را دریافت می‌کند. یونی سواپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بازار است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

اگرچه این صرافی‌ها مزیت مهمی نسبت به نوع متمرکز دارند، به‌دلیل چالش‌های فنی و ساختاری هنوز نمی‌توانند آن‌طور که باید جایگزینی برای صرافی‌های متمرکز باشند.

 

از آنجا که صرافی‌های غیرمتمرکز از زیرساخت‌های مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کنند، میزان مقیاس‌پذیری بلاک چین میزبان تأثیر بسیاری زیادی در عملکرد درست آن خواهد داشت.

 

به‌عنوان مثال، یونی سواپ از شبکه اتریوم استفاده می‌کند و این موضوع در ۲۰۲۱ موجب شد کارمزد هر معامله به بالای ۱۵۰ دلار برسد، چرا که برای تبدیل‌ها باید روی شبکه اتریوم تراکنش انجام شود و شبکه اتریوم در آن مقطع شلوغ بود.

 

همچنین، در حال حاضر اتصال بین بلاک چین‌های متفاوت در صرافی‌های غیرمتمرکز انجام نمی‌شود یا بسیار دشوار است.

 

مثلاً اگر بخواهید بیت کوین معامله کنید یا یک توکن که فقط روی بلاک چین ترون وجود دارد، در یونی سواپ نمی‌توان معامله را انجام داد، چراکه یونی سواپ فقط از شبکه اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم ERC-20 پشتیبانی می‌کند.

 

معرفی صرافی های متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال خارجی و ایرانی

 

۱-صرافی‌ های متمرکز ارز دیجیتال خارجی

طبق نظر معامله‌گران ایرانی، بهترین روش برای شارژ حساب کاربری در صرافی‌های خارجی این است که ابتدا از صرافی ایرانی بیت کوین، تتر، اتریوم، بایننس کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را خریداری کنید و سپس با انتقال آن به صرافی خارجی حساب کاربری خود را شارژ کنید.

 

 

۱-صرافی بایننس

Binance

صرافی چینی بایننس در سال ۲۰۱۷ توسط چانگپنگ ژائو شروع به کار کرد.

 

در ابتدای کار، این صرافی نظیر اکثر صرافی‌های ایرانی فقط بستری برای انجام خرید و فروش ساده را برای کاربران فراهم می‌کرد ولی به مرور زمان امکانات بیشتری همچون استفاده از مارجین، انجام معاملات آتی، استیکینگ کوین‌های مختلف و … را برای کاربران خود فراهم کرد.

 

امروزه صرافی بایننس از اکثر رمزارزها پشتیبانی می‌کند و بالاترین حجم معاملات را در بین تمام صرافی‌ها دارد.

 

بایننس اعلام کرده‌اند که کاربران ساکن کشورهای تحت‌ تحریم نمی‌توانند فعالیتی در این پلتفرم‌ها داشته باشند، فراموش نکنید که در صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدود شدن حساب و بلوکه‌ شدن دارایی‌ها وجود دارد.

 

بایننس دیگر در ایران قابل استفاده نیست، مگر اینکه در خارج از کشور های تحریم شده باشید و با کارت اقامت خود احراز هویت کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استیکینگ می توانید به مقاله ی مربوط به آن در همیار گلدبازار مراجعه کنید.

 

 

۲-صرافی کوین بیس

CoinBase

صرافی کوین بیس یک شرکت تبادل دارایی‌های دیجیتالی جهانی است که محلی را جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال و همچنین اطلاعاتی در خصوص تراکنش‌هایی که جهت تایید وارد شبکه بلاک‌چین شده‌اند در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

صرافی کوین بیس امروزه با توجه به قوانین سخت گیرانه بایننس، مورد استقبال و علاقه بسیاری از افراد تریدر واقع شده است و سرمایه های خود را برای فعالیت های روزانه در بازار ارز های دیجیتال، در این صرافی پیگیری می کنند.

 

سرور مجازی ترید یک ابزار بسیار مفید و سودمند برای خرید و فروش و فعالیت در بازار های مالی می باشد و می توانید از آن نیز برای صرافی کوین بیس نیز استفاده نمایید.

 

صرافی کوین بیس مانند یک کیف پول نیز عمل می‌کند.

 

 

۳-صرافی بای بیت

Bybit

بن ژو Ben Zhou بعد از پی بردن به پتانسیل بالای معاملات ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بای بیت را پایه‌  گذاری کرد و اکنون مستقر در سنگاپور است.

 

در حال حاضر بهترین صرافی و پلتفرم برای معاملات اهرمی صرافی Bybit است، اهرم در بای بیت تا ۱۰۰ برابر قابل افزایش است.

 

اگر از معامله‌گران حرفه‌ ای بازار و یا علاقه‌ مند به استفاده از ابزار های مدرن ترید هستید این صرافی یک گزینه‌ ی عالی محسوب می‌شود.

 

 

۴-صرافی کوکوین

KuCoin

کوکوین که امروزه به عنوان یک صرافی برتر در صنعت ارزهای دیجیتال به شمار می آید، با داشتن بیش از ۲۰۰ ارز رمزپایه و بیش از ۴۰۰ بازار با کارمزد بسیار پایین که یک مجموعه چشمگیر از خدمات رمزنگاری شده از جمله فیات، معاملات آتی، صرافی معاملات مارجین، معاملات P2P و… است.

 

علاوه بر تخفیف ها و پاداش هایی که ارائه می دهد، برای هر ترید تنها کارمزد ناچیز ۰.۱% را محاسبه می کند، همچنین برای معاملات آتی کارمزد بسیار ناچیزی در نظر می گیرد.

 

کوکوین از بالاترین سطح امنیتی به دلیل استفاده از کیف پول های برداشت میکرو، احراز هویت چند عاملی پویا، دپارتمان های کنترل خطر داخلی اختصاصی که براساس استانداردهای سختگیرانه امنیتی بر عملیات داده های روزمره نظارت می کنند، برخوردار است.

 

کوکوین پلتفرمی ساده و در عین حال حرفه ای با طراحی عالی و بستر معاملاتی قوی ترید، همچنین دارای امکان تریدهای غیرحضوری برای افزایش امنیت رمز ارز به صورت مستقیم از کیف پول خصوصی شما می باشد.

 

پیشنهاد ما به شما برای استفاده از صرافی خارجی در ایران صرافی کوکوین است.

 

 

۵-صرافی کوینکس

CoinEx

صرافی کوینکس در سال ۲۰۱۷ توسط یانگ هایپو و در هنگ کنگ شروع به کار کرد.

 

انجام معامله در صرافی کوینکس به راحتی امکان‌پذیر است همین موضوع این صرافی را به یک بستر مناسب برای تازه واردان تبدیل می‌کند، علاوه بر این معامله‌گران حرفه‌ای نیز می‌توانند از امکان لوریج در این صرافی بهره‌مند شوند.

 

نکته‌ی حائز اهمیت راجع به این صرافی این است که کاربران ایرانی بدون استفاده از V*P*N می‌توانند از این صرافی استفاده کنند و این صرافی محدودیتی برای کاربران ایرانی خود در نظر نگرفته است.

 

 

بهتر است برای استفاده از تمام صرافی های خارجی از تغییر آی پی مخصوصا آی پی ثابت استفاده کنید.

 

 

۲-صرافی های متمرکز ارز دیجیتال ایرانی

ارزهای دیجیتال را می‌توان از طریق صرافی‌های آنلاین داخلی خریداری کرد و یا به فروش رساند که برای این کار نیاز به گذراندن عملیات احراز هویت دارید، یکی از قدم‌های ابتدایی برای ورود به دنیای رمزارزها ثبت‌نام در یک صرافی است.

 

شما به عنوان یک کاربر ایرانی برای شروع باید ارز ریال خود را در یک صرافی ایرانی به ارز دیجیتال تبدیل کنید و سپس در صورتی که قصد انجام معاملات با امکانات بیشتر و کارمزد کمتر را داشته باشید می‌توانید دارایی خود را به یک صرافی خارجی منتقل کنید.

 

صرافی‌های ایرانی برای اغلب ما بهترین نقطه شروع ممکن هستند، یعنی اگر در ابتدا فقط در کارت بانکی خود ریال داشته باشید، برای شروع بهترین کار این است که به یک سایت صرافی ایرانی مراجعه کنید که با ثبت‌نام در یک سایت صرافی ایرانی می‌توانید ریال خود را به بیت کوین و چند ارز دیجیتال مطرح دیگر تبدیل کنید.

 

 

۱-صرافی نوبیتکس

Nobitex

یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ایرانی که به جرات می‌توان گفت کمتر صرافی در ایران توانایی رقابت با این صرافی به نسبت بزرگ را دارد.

 

صرافی نوبیتکس امکان معاملات حرفه‌ای در سطوح مختلف را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

 

با توجه به تعداد بالای کاربران این صرافی یعنی حدودا ۶۰۰ هزار کاربر فعال و حجم معاملات بالغ بر ۲۰۰ میلیارد می‌توان نوبیتکس را یکی از معتبرترین صرافی‌ها در ایران دانست.

 

پیشنهاد ما به شما صرافی نوبیتکس است. ثبت نام در صرافی نوبیتکس (کلیک کنید)

 

 

۲-صرافی تبدیل

Tabdeal

صرافی تبدیل با ایجاد بستری امن برای کاربران خود،همچنین پشتیبانی ۲۴ ساعته و پرداخت مبلغی در ازای دعوت از دیگران به این صرافی، سعی در جذب کاربران بیشتر را دارد.

 

کیف‌پول صرافی تبدیل انواع رمزارزها را پشتیبانی می‌کند.

 

یکی از ویژگی‌های صرافی بایننس انتقال دارایی‌های دیجیتال بدون پرداخت هزینه به صرافی بایننس است. شما در صرافی تبدیل قادر به انجام معاملات نقدی هستید.

 

 

۳-صرافی آبان تتر

AbanTether

آبان تتر فعالیت خود را توسط جمعی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف که تیمی جوان و علاقه مند بودند، از سال ۱۳۹۷ آغاز کرد و به رشد در این مسیر ادامه داد.

 

هدف صرافی آبان تتر در ابتدا فراهم کردن شرایط آسان برای خرید و فروش ارز تتر برای کاربران ایرانی بود، اما امروزه لیست بلند بالایی از تمام کریپتوکارنسی‌ های پر معامله جهانی از بیت کوین و اتریوم و تتر گرفته تا ارزهای نه چندان سرشناس اما آینده داری مانند سوایپ، ترا، آراگون و الروند را نیز به پلتفرم خود افزوده است.

 

 

۴-صرافی والکس

Wallex

صرافی والکس با فراهم کردن بستری امن برای کاربران خود و همچنین پشتیبانی ۲۴ ساعته سعی در راضی نگه داشتن مشتریان خود دارد.

 

این صرافی از رمزارزهای بیت‌ کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم، تتر، دش، لایت کوین و… پشتیبانی می‌کند.

 

به گفته‌ی تیم والکس که عده‌ای از دانشجویان دانشگاه‌های شریف و تهران هستند، هدف والکس فراهم کردن یک بستر امن برای معاملات کاربران و دارایی‌های آن‌ها است.

 

 

۵-صرافی اکسکوینو

Excoino

صرافی اکسکوینو با فراهم کردن یک بستر امن و رابط کاربری ساده کاربران خود را راضی نگه داشته است.

 

صرافی اکسکوینو با دارا بودن اپلیکیشن علاوه بر وب سایت، کار را برای آن دسته از کاربران که با گوشی تلفن همراه اقدام به معامله می‌کنند ساده کرده است.

 

پس از احراز هویت در صرافی اکسکونیو شما می‌توانید بیت‌ کوین، اتریوم، بایننس کوین، پرفکت مانی و سایر ارزها را با قیمتی منصفانه خرید و فروش کنید.

 

 

۳-صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز هم می‌توانند یکی دیگر از گزینه‌های ما برای معامله ارزهای دیجیتال باشند که معاملات مستقیماً از داخل کیف پول کاربران انجام می‌شود و صرافی به هیچ عنوان دسترسی یا کنترل به دارایی‌ها ندارد.

 

همچنین امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در داخل برخی کیف پول‌ها مانند تراست والت (Trust wallet)، اکسودوس (Exodus) و اتمیک والت (Atomic Wallet) هم وجود دارد، اما هزینه و کارمزدهای تبدیل در کیف پول نسبت به صرافی‌ها به‌شدت بالاتر است و برای بلند مدت ممکن است توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد.

 

 

۱-صرافی یونی سواپ

UniSwap  

Uniswap بدون شک محبوب‌ترین صرافی غیر متمرکز و بازارگردان خودکاریست که بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است.

 

این صرافی مبادله غیر همتا به‌ همتای توکن‌ های ERC-20 را ممکن می‌کند و در این صرافی از سفارش‌گذاری مرسوم در صرافی‌های دیگر استفاده نمی‌شود.

 

 این صرافی با ایجاد تحول در فضای صرافی‌های غیرمتمرکز، مشکل اصلی آن‌ها یعنی تامین نقدینگی را حل کرد، دلیل اینکه صرافی‌های غیرمتمرکز قبلی نتوانسته بودند آنچنان مورد استقبال عموم قرار بگیرند، همین مشکلات نقدینگی بود که یونی سواپ با سازوکاری ساده و با ایجاد استخر‌های نقدینگی توانست این مشکل را حل کند.

 

برای مبادله یک توکن در این صرافی نیازی نیست که یک خریدار و یک فروشنده در طرفین معامله موجود باشند، این باعث می‌شود که مبادلات در این فضا به صورتی سریع و غیر متمرکز انجام شود، برای انجام این مبادلات اصلا لزومی به وجود اشخاص ثالث نیست.

 

فعالیت در یونی سواپ نیازی به احراز هویت ندارد و همه می‌توانند در این صرافی مشارکت داشته باشند.

 

Uniswap ماه‌هاست که در رتبه‌بندی DeFi Pulse جایگاهی عالی دارد و از بهترین‌های این فضا است، اگرچه رقابت در فضای صرافی‌های غیر متمرکز بسیار شدید شده، اما هنوز هم یونی سواپ برای بسیاری گزینه اول است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استخر‌های نقدینگی می توانید به مقاله لیکوییدیتی در همیار گلدبازار مراجعه کنید.

Uniswap در سال ۲۰۱۸ توسط یک مهندس مکانیک به‌ نام هایدن آدامز (Hayden Adams) ایجاد شد.

 

هایدن در سال ۲۰۱۷ وجوه کمی را از پاسکال ون هکه (Pascal Van Hecke) که یکی از توسعه‌دهندگان معروف اتریوم است، جهت توسعه Uniswap دریافت کرد.

 

هایدن توسط یکی از دوستانش به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterine) معرفی شد و بعد از این معارفه بود که توانست از پاسکال کمک بگیرد.

 

هایدن توانست در سال ۲۰۱۸ از بنیاد اتریوم برای بازبینی کد Uniswap مساعدت دریافت کند.

 

Uniswap در سال ۲۰۱۹ مقدار ۱.۸ میلیون دلار بودجه را از یک صندوق سرمایه‌گذاری کریپتو دریافت کرد و این بازارگردان خودکار در سال ۲۰۲۰ نیز توانست از یک صندوق سرمایه‌گذاری دیگر مقدار ۱۱ میلیون دلار دریافت کند.

 

مشکلات بلاک چین اتریوم دامن یونی سواپ را نیز گرفته و معاملات در این صرافی بسیار کند و دارای کارمزد بالایی هستند که قطعا پرداخت چهل تا دویست دلار کارمزد برای انجام یک معامله چندان خوشایند نیست و به همین دلیل است که اکنون رقیبی مانند Pancakeswap توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

 

پنکیک سواپ را می‌توان کپی یونی سواپ نامید که با همکاری جامعه زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) ایجاد شده است، سرعت تراکنش‌ها در این صرافی نوظهور بسیار بیشتر از Uniswap است و کارمزد تراکنش‌ها نیز بسیار پایین و در حد یکی دو دلار است.

 

 

۲-صرافی پنکیک سواپ

PancakeSwap

پنکیک سواپ یک بازارگردان خودکار و یک پلتفرم کشاورزی بازده است که بر روی زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده است، بازارگردان‌های خودکار را درواقع می‌توان نسل جدید صرافی‌های غیر متمرکز نامید که انقلابی عظیم را در این فضا ایجاد کرده‌اند.

 

زنجیره هوشمند بایننس نوعی بلاک چین سازگار با قرارداد هوشمند است که به موازات بلاک چین اصلی بایننس عملکرد دارد و دارای قابلیت همکاری با این بلاک چین است (بلاک چین اصلی بایننس درواقع نیروی محرکه صرافی بایننس است.)

 

زنجیره هوشمند بایننس در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و محیطی برای تسهیل ساخت و گسترش برنامه‌های غیر متمرکز ایجاد کرده است.

 

این بازارگردان نوآوری‌های مهیجی انجام داده و توانسته است اموری مانند NFT (توکن‌های غیرقابل‌تعویض) و بازی را نیز به اکوسیستم خود وارد کند.

 

پلتفرم Pancakeswap در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و در ماه‌ های اخیر از رشدی سریع برخوردار بوده است.

 

صرافی بایننس سرمایه‌گذار اصلی این پروژه است و در تامین نقدینگی این صرافی غیرمتمرکز نقش اصلی را داشته است.

 

توکن بومی این پلتفرم CAKE نام دارد که کاربران می‌توانند به استیکینگ آن بپردازند.

کاربران زمانی که به استیکینگ توکن CAKE می‌پردازند، مقداری توکن نقدینگی (سود) دریافت می‌کنند که این توکن‌ها را هم باز می‌توانند به استیکینگ بگذارند و CAKE بیشتری به‌دست آورند.

 

کاربران همچنین می‌توانند با فراهم کردن نقدینگی برای استخر‌های وام‌دهی، پاداش‌هایی به‌صورت توکن CAKE دریافت کنند، این پاداش‌ها را می‌توان برداشت کرد و یا با سرمایه‌گذاری دوباره‌ی ‌آن‌ها سود مرکب دریافت کرد.

 

Pancakeswap توسط تیمی از توسعه‌دهندگان گمنام ایجاد شده و بایننس تنها جایی بوده که به این پروژه کمک کرده است.

 

پنکیک سواپ بسیار شبیه Uniswap عمل می‌کند و داده‌های به‌دست آمده از ردیت (Reddit) نشان می‌دهند که پنکیک سواپ درواقع فورک Uniswap است و طراحی آن با توجه به کدگذاری Uniswap انجام شده است، البته این قضیه جای نگرانی ندارد و این‌گونه فورک‌ها در پروتکل‌های متن باز دیفای بسیار رایج هستند، اما این فورک با فورک‌های دیگری مانند SushiSwap تفاوت دارد و تنظیمات بیشتری در آن صورت گرفته است.

 

پنکیک سواپ نما‌های زیادی مانند استیکینگ، NFT، سیستم لاتاری و غیره را پشتیبانی می‌کند که این صرافی در سال ۲۰۲۱ بسیار موردتوجه قرار گرفت و شروع خارق‌العاده‌ای داشت.

 

پنکیک سواپ اینک یکی از رقبای جدی Uniswap است و در فضای دیفای، حرف زیادی برای گفتن دارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بایننس اسمارت چین، استیکینگ و فورک می توانید به مقاله های ی مربوط به آنها در همیار گلدبازار مراجعه کنید.

 

 

مقایسه ی صرافی یونی سواپ و پنکیک سواپ

 

۱-کارمزد

کارمزد تراکنش‌ها در Pancakeswap بسیار کمتر از Uniswap است و این یکی از دلایل اصلی برای موفقیت Pancakeswap بوده است.

 

کارمزد گس (Gas) اتریوم گاهی برای یک تراکنش به چند صد دلار می‌رسد و این عملا تراکنش‌های خرد را از فضای Uniswap بیرون برده است.

 

تراکنش‌ها در فضای زنجیره هوشمند بایننس بسیار سریع تر و با کارمزد چند پنی انجام می‌شوند، کارمزد‌ها در این زنجیره از طریق بایننس کوین (BNB) پرداخت می‌شوند.

 

این کارمزد کمِ تراکنش‌ها در زنجیره هوشمند بایننس باعث شده که نسل جدید کاربران دیفای، موانع کمتری برای ورود به این فضا داشته باشند، در اینجا دیگر کاربران از تراکم شبکه رنج نمی‌برند و احتمال متلاشی شدن پلتفرم در اثر تراکم بالا وجود ندارد.

 

Uniswap از مزیت پیشگام بودن برخوردار است و از آنجا که کارمزد تراکنش‌های آن بالا‌تر است، بسیار موردتوجه نهنگ‌ها قرار گرفته است، از طرف دیگر پنکیک سواپ موردتوجه سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفته و این افراد نمی‌خواهند که برای انجام یک تراکنش مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست بدهند.

 

بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها در Uniswap باعث شده که نهنگ‌های زیادی به شرکت در استخر‌های نقدینگی این صرافی ترغیب شوند و در سود حاصل از کارمزد تراکنش‌ها شریک شوند.

 

بسیاری از پروتکل‌های دیفای که روی زنجیره بایننس هستند، از مزیت پشتیبانی نقدینگی برخوردارند و بعضی از گزینه‌های کسب درآمد در صرافی بایننس نیز مستقیما به این پروتکل‌ها متصل هستند،شاید دلیل اینکه حجم بازار CAKE در ابتدا به نسبت مقدار وجوه محبوس‌شده در Pancakeswap بسیار پایین بود، همین قضیه باشد.

 

احتمالا بسیاری از این وجوه محبوس‌شده متعلق به افرادی است که کوین‌های BNB خود را برای کسب درآمد منفعلانه به بایننس واریز می‌کنند و این افراد درواقع از پروتکل‌های Pancakeswap استفاده نمی‌کنند، البته ناگفته نماند که این نوعی آسانی را نیز برای کاربران فراهم کرده است و ویژگی‌های توکن CAKE نیز به مرور زمان بهبود پیدا خواهد کرد.

 

۲-پاداش

Uniswap پلتفرم اصلی برای کاربرانی است که مایل به کسب درآمد از طریق فراهم کردن نقدینگی هستند.

 

اگرچه پاداش فراهم کردن نقدینگی در پنکیک سواپ بسیار بیشتر از Uniswap است، اما استخر‌های پنکیک سواپ از دارایی‌هایی جدید، عجیب و غریب و با نوسان بالا پشتیبانی می‌کنند.

 

اما با این وجود، استخر‌ هایی در Pancakeswap وجود دارند که پاداش‌هایی برجسته را برای جفت‌های استیبل‌کوین ارائه می‌دهند.

 

یونی سواپ نقدینگی بسیار بالایی درمقایسه با پنکیک سواپ دارد و این قضیه باعث جذابیت زیاد Uniswap برای پروژه‌های جدید شده است.

 

بزرگترین مشکلی که Uniswap اینک با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند، وجود پروژه‌هایی کلاه‌ بردار در این فضا است.

 

هر فردی می‌تواند توکن خود را بر روی Uniswap ارائه دهد و افرادی پیدا می‌شوند که از این فضای غیرمتمرکز سوء‌ استفاده می‌کنند.

 

البته Uniswap طرح‌هایی برای کم کردن این مشکلات در آینده دارد و این مشکل تنها مخصوص Uniswap نیست و بقیه بازارگردان‌های خودکار از جمله پنکیک سواپ نیز از آن رنج می‌برند اما بسیار کمتر.

 

۳-تقاضا

اگرچه Pancakeswap اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما Uniswap پلتفرمی‌ست که استاندارد این فضا را ایجاد کرده و از منظر نیروی فنی و سرمایه بسیار توانمند‌تر از پنکیک سواپ است.

 

البته رشد اخیر قیمت CAKE و BNB نیز نشان می‌دهد که موفقیت Pancakeswap اتفاقی نیست و احتمال زیادی دارد که این موفقیت باز در آینده هم تکرار شود.

 

تقاضا برای Pancakeswap به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش است و توانسته تبدیل به یکی از رقبای جدی یونی سواپ شود. اما همان‌طور که گفته شد، این پلتفرم هنوز کار زیادی دارد تا خود را کاملا در فضای دیفای ثابت کند.

۴-توکن ها

Uniswap از گستره بیشتری از توکن‌ها به نسبت Pancakeswap برخوردار است.

 

توکن‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که هنوز در پنکیک سواپ موجود نیستند و این یکی از معایب این پلتفرم مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس است.

 

البته توکن‌های بسیاری هم وجود دارند که مربوط به اکوسیستم بایننس هستند و آن‌ها را در Uniswap نمی‌توان یافت.

 

توکن های بر بستر بایننس در Pancakeswap، و توکن های بر بستر اتریوم در Uniswap که در قسمت پایین توضیحات هر توکن در کوین مارکت کپ مشخص شده است و آدرس خرید هر توکن در آنجا موجود می باشد.

 

۵-امنیت

این دو صرافی هر دو غیرمتمرکز هستند و صرافی‌های غیرمتمرکز نیز ریسک‌های خاص خود را دارند.

 

در اینجا می‌توان گفت که صرافی بایننس از Pancakeswap محافظت می‌کند، اما چنین محافظتی برای Uniswap موجود نیست، اما Uniswap جامعه بسیار قدرتمند‌تری از Pancakeswap دارد.

 

Uniswap از پیشگامان دیفای و بازارگردان‌های خودکار بوده است و دارای تیمی از متخصصان و توسعه‌دهنده‌های برتر فضای دیفای است.

 

Uniswap امتحان خود را پس داده و بار‌ها توسط پروژه‌های دیگر کپی شده است.

 

از طرف دیگر، Pancakeswap نیز مانند یک ماشین بازاریابی عمل کرده و تعامل اعضای این جامعه نقش مهمی در موفقیت این پلتفرم داشته است.

 

این پلتفرم توانسته انگیزه‌های زیادی مانند NFT، لاتاری و غیره را برای جامعه خود فراهم کند و تعداد زیادی دنبال‌کننده‌ی متعهد برای خود دست‌وپا کند.

 

یکی از انتقادهای وارد به Pancakeswap، این است که کاملا تحت نفوذ بایننس قرار دارد.

 

کار با هر دوی این صرافی‌ها بسیار آسان است و این صرافی‌ها را می‌توان به کیف پول‌های نسل سوم شبکه مانند متامسک (Metamask) متصل کرد.

 

 

Google Authenticator برنامه ی مورد نیاز تمام صرافی ها

 AuthenticatorGoogle اپلیکیشنی امنیتی است که می‌تواند از اکانتهای مختلف کاربر در مقابل نفوذ هکرها و سرقت پسوورد محافظت کند.

 

راه اندازی این اپلیکیشن کار بسیار ساده ای است و از طریق پروسه‌ ای که آن را احراز هویت دو مرحله‌ای (Two-facto Authentication) می‌نامند، از اکانت‌های شما محافظت می‌کند.

 

از این اپلیکیشن می‌توان برای محافظت از صرافی های ارز دیجیتال و اکانت‌ های جی‌میل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و … استفاده کرد.

نحوه کار آن به این صورت است که به صورت تصادفی، کد هایی را برای ورود به برنامه ایجاد می کند.

 

تا با کمک آنها هر زمانی که کاربر برای ثبت نام در سرویسی اقدام می کند، هویت او با بازخوانی این کد ها توسط برنامه مورد نظر تایید می شود.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که حتما یک پرینت از کد تصویری QR تهیه نمایید، به این دلیل که اگر اتفاقی برای تلفن همراه شما رخ دهد تنها راه بازیابی کد و ورود به برنامه، فقط اسکن کد تصویری QR است.

 

 

صرافی‌های همتا به همتا (P2P)

در صرافی‌های همتا به همتا (P2P) دو شخص به‌ طور مستقیم با یکدیگر معامله انجام می‌دهند، در حقیقت می‌توان گفت صرافی‌های همتا به همتا مانند سایت دیوار عمل می‌کنند.

 

خریداران و فروشندگان در این پلتفرم‌ ها آگهی خرید و فروش درج می‌کنند و خریداران و فروشندگان می‌توانند از بین آگهی‌ ها یکی را انتخاب کرده و معامله موردنظر خود را انجام دهند.

 

برای جلوگیری از کلاهبرداری، بیشتر صرافی‌های همتا به همتا امکان قفل‌ کردن دارایی تا تأیید مشتری را فراهم کرده‌اند و همچنین فرایندهای حل اختلاف برای معاملات پیش‌بینی شده است.

 

در این صرافی‌ها به معامله‌گران نسبت به تعداد معاملات و عملکردشان امتیاز داده می‌شود و معامله‌گران برتر بالاتر از بقیه نمایش داده می‌شوند.

 

یکی از مزایای مهم صرافی‌های همتا به همتا، وجود معامله‌گران از کشورهای مختلف و روش‌های پرداخت متنوع است، به‌عنوان مثال یک فرد ساکن ایران که به خدمات بانکی بین‌المللی، کارت‌های اعتباری (مسترکارت و ویزا کارت) و پی پل دسترسی ندارد، می‌تواند فردی از کشور ایران انتخاب کند تا از طریق تراکنش بانکی معامله انجام دهد یا به‌دنبال فردی باشد که پرفکت مانی یا وب مانی می‌پذیرد.

 

بزرگترین صرافی همتا به همتای بیت کوین لوکال بیتکوینز (Localbitcoins.com) است که البته به‌دلیل تحریم‌ها نام ایران را از فهرست کشورهای تحت پوشش خود حذف کرده است، صرافی بزرگ بایننس هم مدتی است که به‌صورت محدود امکان معاملات همتا به همتا را فراهم کرده است.

 

جفت‌ ارز 

در یک صرافی‌ ارز دیجیتال برای نشان‌دادن امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهومی به‌نام جفت‌ ارز استفاده می‌کنند.

 

یک جفت‌ارز در صرافی به این صورت نمایش داده می‌شود: نماد اختصاری ارز دیجیتال اول / نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم

 

به‌عنوان مثال، نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری تتر USDT است، بنابراین جفت‌ ارز بیت‌ کوین – تتر را این‌گونه مشاهده می‌کنید: BTC/USDT

 

مثلاً اگر بخواهید ارز دیجیتال تتر بدهید و بیت کوین دریافت کنید یا بالعکس باید به صفحه جفت‌ ارز بیت کوین – تتر (BTC/USDT) در صرافی‌ مراجعه کنید.

مفهوم جفت‌ارز می‌تواند در تحلیل تکنیکال بازار هم به شما کمک کند، به‌عنوان مثال اگر قصد داشته باشید ارزهای مختلف را با بیت کوین معامله کنید، بنابراین کار منطقی این است که از نمودار بیت کوینی استفاده کنید.

 

مثلاً اگر بخواهید تغییرات قیمت ریپل نسبت به بیت کوین را مشاهده یا به یکدیگر تبدیل کنید، باید از جفت‌ارز ریپل – بیت کوین (XRP/BTC) استفاده کنید.

 

 

تبادل فوری (تبدیل سریع)

برخی از برنامه‌های تحت وب (شاید نتوان نام آنها را صرافی گذاشت)، امکان تبدیل فوری ارزهای دیجیتال به یکدیگر را فراهم می‌کنند.

 

در این پلتفرم‌ها کاربر فقط مشخص می‌کند چه ارزی دارد و قصد دارد آن را به چه ارز دیجیتالی تبدیل کند و بقیه کار را به پلتفرم می‌سپارد.

 

پلتفرم‌های تبادل فوری مانند چنجلی (Changelly) و شیپ‌ شیفت (ShapeShift) برای این کار به صرافی‌های بزرگ جهان متصل هستند و زمانی که کاربر درخواست تبادل ارائه می‌دهد، این سیستم‌ها به‌طور خودکار بهترین قیمت ممکن در صرافی‌ها را پیدا می‌کنند و در داخل صرافی‌ها از طرف کاربر تبادل انجام می‌دهند و در نهایت مقداری کارمزد برای خدمات خود برمی‌دارند.

 

فراموش نکنید پلتفرم‌های تبادل فوری خارجی هم پیرو قوانین تحریم‌ ها هستند و فعالیت کاربران ایرانی در آنها می‌تواند موجب بلوکه‌ شدن دارایی شود.

 

 

صرافی‌های مشتقه (معامله قراردادهای آتی و اختیار)

در برخی از صرافی‌ها امکان معامله قراردادهای آتی (Futures) و اختیار (Options) برای ارزهای دیجیتال وجود دارد.

 

مفهوم معامله قراردادهای آتی و اختیار با معاملات معمولی ارزهای دیجیتال متفاوت است، اما نحوه انجام معاملات بسیار شبیه معاملات معمولی در صرافی‌های متمرکز است، با این تفاوت که شما می‌توانید از صرافی پول قرض بگیرید (اهرم) و با چندین برابر سرمایه خود (تا ۱۲۵ برابر برای برخی دارایی‌ها و در برخی صرافی‌ها) معامله کنید.

 

در معاملات آتی و اختیار، هر چقدر اهرم بیشتر باشد، ریسک شما افزایش خواهد یافت و در هر اهرم اگر ضرر شما بیش از حد خاصی شود، تمام سرمایه اولیه خود را از دست می‌دهید یا به‌ عبارتی لیکویید می‌شوید.

 

همچنین در معاملات معمولی فقط می‌توانید از افزایش قیمت‌ها سود ببرید، اما در بازار مشتقه می‌توانید با بازکردن موقعیت فروش (Sell-Short) از کاهش قیمت‌ها و با بازکردن موقعیت خرید (Buy– Long) سود چندین برابری ببرید، اما بسیار بسیار بسیار پر ریسک وخطرناک است و منجر به نابودی کل سرماییتان می شود.

 

صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، از معاملات مشتقه پشتیبانی می‌کند.

 

فعالیت کم‌ ریسک در این نوع معاملات نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد و کاربران تازه‌ کار ممکن است تمام دارایی خود را در این نوع معاملات از دست بدهند، سعی کنید با یک دهم یا یک بیستم سرماییتان وارد این بخش شوید.

 

چگونه یک صرافی ایرانی معتبر پیدا کنیم؟

همین حالا کلمه خرید بیت کوین را در گوگل جستجو کنید، تا از تعداد بالای صرافی‌های ایرانی فعال متعجب شوید.

 

طبق قاعده، وب‌سایت‌ های صفحه اول و دوم گوگل همگی معتبر هستند، اما نباید تنها به نتایج گوگل اتکا کنید.

 

برای اعتبار سنجی یک صرافی ایرانی اقدامات زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

 

۱-قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید

با مقایسه قیمت صرافی‌ها با یکدیگر می‌توانید مناسب‌ترین قیمت را برای خرید یا فروش پیدا کنید، فراموش نکنید که قیمت نباید تنها معیار در نظر گرفته شود و قیمت بسیار مناسب ممکن است دامی از سمت کلاهبرداران باشد.

 

۲-ظاهر صرافی را بررسی کنید

صرافی‌های معتبر معمولاً اهمیت زیادی برای ظاهر و رابط کاربری سایت خود می‌دهند، بنابراین صفحات مختلف وب‌سایت‌ها را بررسی و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید، همچنین هر قدر که یک صرافی معتبرتر باشد، تعداد مخاطبان آن نیز بیشتر است، رتبه الکسای (Alexa.com) وب‌سایت‌های صرافی (که برحسب بازدید صرافی است) هم می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

 

۳-با پشتیبانی سایت تماس بگیرید

به بخش پشتیبانی سایت پیام دهید یا با آنها تماس بگیرید و سؤالات ابتدایی بپرسید، یک تیم حرفه‌ای و معتبر، مشتریان خود را به‌ خوبی راهنمایی خواهد کرد.

 

۴-به بخش درباره ی ما در سایت سر بزنید

تمامی صرافی‌های معتبر، در بخشی تحت عنوان درباره ما،تیم توسعه‌دهنده پلتفرم خود را معرفی می‌کنند، همچنین اغلب صرافی‌ها آدرس دفتر خود را بر روی سایت قرار می‌دهند.

 

۵-به بلاگ صرافی سر بزنید

بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال در بخشی تحت عنوان بلاگ برای مخاطبان خود محتوای آموزشی تولید می‌کنند، بسیار بعید است که یک صرافی کلاهبردار چنین وقت و هزینه‌ای را برای کلاهبرداری صرف کند.

 

۶-شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید

تقریباً همه صرافی‌های معتبر، در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام فعال هستند، به صفحات آنها سر بزنید و نظرات سایر کاربران را درباره این صرافی‌ها بخوانید.

 

۷-از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید

اگر بعد از طی همه مراحل فوق باز هم به نتیجه نهایی نرسیدید، از دوستان و آشنایانی که بیشتر با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی دارند، برای تشخیص صرافی‌های معتبر کمک بگیرید، همچنین بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن از اعتبار یک صرافی مطمئن شوید. کاربران استک قبلاً در مورد بهترین صرافی‌های ایرانی مطالب زیادی به انتشار رسانده‌اند.

 

 

error: !گلدبازار : محتوا غیر قابل کپی هستند